X
تبلیغات
رایتل
شـاهرود آفــرود
SHAHROOD OFFROAD
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

اموزش افرود به زبان ساده

سلام دوستان عزیز در این سایت اساتید گل هرکدام به صورت پراکنده تجربیاتی در اختیارمان گزاشتم که به نظرم اومد همه یک جا جمع بشوند.
به طور کلی رانندگی و افرود را بخواهیم تقسیم بندی کنیم دارای ایتم های....
افرود در کویر
افرود در باتلاق ها و رودخانه ها
افرود در مناطق کوهستانی
افرود در برف و غیره...
به طور کلی در کشور ما بیشترین قسمت از افرود را افرود کوهستانی شامل میشود برای شروع در این زمینه مهم ترین اصل شناخت خود و خودروی خود شما میشود در افرود همان قدر که ماشین دخیل است به همان نسبت راننده نقش دارد بلکه بیشتر...
در ابتدا سعی کنید ماشین خودرا به قسمت های ببرید که مطمین هستید خطری ندارند فقط امکان گیر کردن هست مانندچاله ها عبور از جوب رد کردن سنگ ها و غیره...
مشکل برای هر ماشینی وجود دارد جه بهتر سعی کنیم زودتر بشناسیمش و برای رفع ان اقدام کنیم
سعی کنید تا حد امکان ماشین هایی رو که به افرود میبرین از نطر ارتفاع دستکاری نشده باشند منظورم از نوع غیر اصولی هستش که فقط جنبه زیبایی دارد.
برای ورود به یک شیب عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود:
- شیب را خوب نگاه کنید ببینید بر فرض اگر ان را بالا رفتید امکان دور زدن برایتان وجود دارد یا خیر و شیب به کجا منتهی میشود.
- سعی کنید از دنده ی مناسب استفاده کنید که در اواسط سیب هم ماشین کم نیارد هم بعضی وقتا لازم ماشین دنده تعویض شه این کار را بار ها و باره تمرین کنید چون در شیب های شدید تصمیم گیری ممکنه سخت شود و تنها یه کلاج و یا ترمز شما باعث انحراف بشود.
- واقع بین باشید در افرود شما تفریح میکنید سعی نکنید با فشار بیهوده ماشین خود را خسته کنید.
- در هنگام عبور از شیب های طولانی احتیاط کنید در بعضی مواقع به علت شیب میزان فشار روغن کاهش پیدا میکند و میتواند اسیب جدی به موتور وارد کند.
- هنگام ورود به شیب همیشه دور خیز کنید اما نه با سرعت زیاد به حدی که ماشین دور بگیرد.
- در اواسط شیب تا حد امکان توقف نکنید .
- برای دور زدن در شیب احتیاط کنید بر ترس خود غلبه کنید چندبار اول سخت هست ولی لذت بخش میشه و این برای همه طبیعی هستش و شما نیستید که برای اولین بار میترسید.
- برای پایین امدن از شیب از همان دنده ای که موقع بالا رفتن استفاده کردید استفاده کنید این یه اصل در آفرود است.
- هرگز در هنگام پایین اومدن ترمز نکنید تحت هیچ شرایطی فرمان را محکم بگیرید و در صورت امکان دست خود را روی دنده بگزارید در بعضی ماشین ها هنگام پایین امدن به دلیل دور گرفتن دنده امکان دارد بپرد و ماشین خلاص شود و...
- همیشه سعی کنید اگر به صورت گروهی افرود میروید برای بارهای اول دقیقا رد لاستیک های ماشین های دیگر را بروید.
- سعی کنید لوازم ابتدایی مانند روغن ترمز اچار تسمه جک طناب و قطعاتی مثل شمع پلاتین و... را همراه داشته باشید.

افرود هنر است هنر استفاده از ماشین در شرایط سخت در افرود حتی بیهوده ترین لوازم بعضی وقتا کمک چندانی به ما میکنند.

مورد بعدی استفاده صحیح از دنده کمک هست به طور عام اگر بخواهیم بررسی کنیم در ماشین های دو دیفرانسیل ماشین در حالت معمول نیروی موتور به دو چرخ عقب منتقل میشه. دنده کمک اهرمیست در کنار دنده که معمولا 3 حالت H و l و n داره
در بعضی از ماشین ها مثله لندرور و یا جیپ کاام دو تا اهرم هست که در کاام به طور مثال اهرم سمت چپ برای درگیر کردن دیفرانسیل جلوی ماشین است و اهرم سمته راست هم حالت سبک و سنگین میباشد.
در ضمن یک حالت هم وجود داره برای استفاده از وینچ های مکانیکی در این حالت ماشین هیچ حرکتی نمیکنه و گاردون جلو به حرکت در میاد که به کمک سبک اصطلاحا دنده برفی هم میگویند.
دوستان توجه داشته باشید که ضرایب دیفرانسیل و دنده های گیربکس در ماشین های مختلف متفاوت هست برای همین نمیتونیم به طور قطعی بگیم از شیبی با اینقدر درصد با فلان دنده بروید مثلا خود من وقتی با جی ام سی(GMC) رانندگی میکردم همیشه با 2 راه میفتادم دنده و خیلی از جاها ماشینو تو کمک نمیزاشتم اما همین لندکروزی که دستمه شرایطش خیلی فرق میکنه.
راستی در محور جلوی بعضی ماشین ها پلوس خلاص کن وجود داره که 2 حالت freeو لوک داره که موقع استفاده از دنده کمک ان را روی لوک قرار میدهند حتما از درست بودن ان مطمین شوید در بعضی مواقع هرز میشود و در مدت زمان طولانی امکان جام کردن وجود داره.
حتما موقع خارج شدن از افرود به حالت اولیه برگردانید.
در بعضی ماشین ها موقع کمک گرفتن فرمان تا حدودی سفت میشه که امر طبیعی هست.

چند نکته:
1.وقتی ماشین شما در اواسط شیب در اصطلاح کم اورد سعی کنید سریع ماشین را دنده عقب بگزارید و از ترمز کردن پرهیز کنید و هرگز با فرمون بازی نکنید که کارتان را نه تنها سخت میکند بلکه خطر ناک میکند.
2. مهم ترین اصل در افرود خونسردی هست ماشین خودرا باور داشته باشید و در مواقع بحرانی باش حرف بزنید و استرس خودرا خالی کنید مثلا فریاد بزنید تو میتوووووووونی منم میدونم.
3.هنگام گیر کردن قبل از هر عکس العملی پیاده شید و موقعیت را بسنجید به جای این که حرص بخورید و بدو بیراه بگید ببینید مشکل از کجاست به ایکاش و اگر ها فکر نکنید
4.وسایلی را که در ماشین میزارید مانند جک هایلیفت وافل برد و .......را برای زیبایی تنها نگزارید سعی کنید استفاده از انرا قبل ازینکه در موقعیتی گیر کنید یاد بگیرید
5. هروقت ماشین شما در یک شیب جانبی گیر افتاد که احتمال چپ شدن دادی سعی کنید از گاز دادن بیهوده بپرهیزید فقط کار را سخت میکنید و زیر پای خود چاه میکنید. بهترین کار مهار کردن ماشین با تسمه و ضناب محکم هست بدین صورت که 2 ماشین در بالا دست شما قراربگیرد جوری که نوک ماشین مقابل ماشین شما باشد نه بر عکس و نه تنها شما رو میکشند بلکه از زیر خالی کردن جلوگیری میکنند این کار نیاز به مهارت زیادی دارد و اگر کسانی که به کمک میایند ناشی باشند به شما اسیب بیشتری میزنند
6. هرگاه ماشین را خواستید با سیم بکسل بکشید یا در اورید هرگز و هرگز نزدیک سیم نگزارید کسی قرار بگیرد و روی سیم یه پتو بپچید چون ترکش های پاره شدن سیم بی نهایت خطرناک هست.



موضوعات
آمار وبلاگ
  • تعداد بازدیدکنندگان: 504303
امکانات جانبی
به سایت شاهرود آفرود خوش آمدید. لطفا ما را از انتقادات و پیشنهادات خود مطلع نمایید. با تشکر
کلیه حقوق این وبلاگ برای شـاهرود آفــرود محفوظ است